donderdag 28 maart 2019

Cat's Cradle


Wat doet me dit aan mijn lagere schooltijd denken. Het enige wat ik er nog van weet is dat je iets kon maken dat "kop en schotel" heette en volgens mij ook "de parachute".
Wat was de Nederlandse naam van dit spelletje en weten jullie nog meer figuren die je kon maken ?

This makes me think of the years I was very young. The only things I remember were the things you could make like "cup and saucer" and "parachute".
Do you know other names? I see the English name for this game is "Cat's Cradle".


9 opmerkingen:

Mien B zei

Google maar eens touwfiguren maken.

Willy zei

Het lukt mij nog helemaal.

Anoniem zei

Onze kleinkinderen zijn er nu druk mee, dus het bestaat nog steeds! Maar ik merkte dat ik het verleerd was.. :( (dus gauw Mien's advies opvolgen!)
Groeten van Digna

Willy zei

Ik herinner mij ook het snorrebot, maar dan met een knoop.

BezigeBijMirjam zei

Het heet gewoon touwfiguren maken. Ik wist ook nog van "het geheim van de smid" en de BH. Onze oudste kleindochter van 9 is erg handig mee.🤗

Else zei

Och ja, dat waren nog is tijden! Fijne dag zwaaizwaai

marian zei

Ha Annelies,

wij noemden dat vroeger "overnemen", omdat je steeds elkaars figuur overnam en er door de manier van aanpakken weer iets anders van maakte. Dat zal zo'n 60 jaar geleden zijn!
Inmiddels bezit ik er twee boeken over, waar ik wel eens in gekeken heb maar nooit echt iets uit uitgeprobeerd heb, frans: jeu de ficelle (1978) en engels: string figures and how to make them (een herdruk in 1962 van een boek uit 1906) dit gaat ook in op de geschiedenis en andere culturen die dezelfde spelletjes kenden.
Hartelijke groet, Marian

Annelies zei

@Marian, "overnemen" zo werd het bij ons ook genoemd ! Leuk, nu weet ik het weer.

monne-floor zei

De kleinkinderen vinden dit geweldig om te doen die hebben altijd touw bij en dan leren ze het aan moeke ook.