woensdag 10 juni 2015

pronkrol 1923-1924 (1)

Onlangs kon ik drie mooie kleine pronkrollen kopen. Dit is de eerste die ik laat zien. De lap is ongeveer 1.35 m. lang en niet gevoerd.
Bovenaan de lap staat LSJC. Dit staat voor Loué Soit Jésus-Christ. Dit betekent "geprezen zij Jezus Christus". Je ziet deze afkorting wel vaker op pronkrollen of merklappen.
Deze rol heeft wel de aanduiding van het jaar, maar een naam van de maakster ontbreekt.
De lap werd door de vorige eigenaresse gekocht in Brugge.
Op de foto's de eerste twee delen van de rol en de tussenzetsels.

Recently I could buy three short techniques samplers. This is the first one. It is around 1meter 35 long which is just over 53 inches. It has no backing.
On top of the sampler is written LSJC. This means Loué Soit Jesus-Christ or praised be Jesus Christ.
You find those letters more often on samplers.
This sampler has a date, but no name of the one who made it.
The sampler was bought in Bruges, Belgium by the former owner.
On these two pictures you see the first parts.

4 opmerkingen:

Marja zei

Prachtig, weer zo'n bjoetie bij je verzameling!

Groet,

Wilma Kuin zei

Prachtig. .. wat een verzameling krijg jij
..

Bezig Plus zei

Mooi, aandoenlijk, inspirerend...... Oh Annelies krijg je ook zo'n zin om bepaalde stukjes na te maken??? Ik soms wel, maar zijn wij nog zo knap op steekjes gebied als de meisjes in 1923?
Fijn weer zo'n pracht lap voor je verzameling.
Fijne dag Anje.

Annelies zei

@Ja, ik heb vaak inspiratie en zin om dingen na te maken, maar durf ik aan alles te beginnen ?