zaterdag 15 september 2012

opfrissen !

Ooit in een ver verleden zat ik op het Atheneum en verruilde snel mijn Duits en Frans voor vakken als Natuurkunde, Scheikunde en Economie 2. Een B-pakket beviel me beter.
Nu is het al weer tien jaar geleden dat ik een aantal cursussen Frans volgde. Ik versta haast alles, maar het spreken blijft me slecht afgaan.
Afgelopen maandag deed ik een niveautest bij de Alliance Française en binnenkort ga ik er weer tegenaan !

I want to improve my French so I did a test last Monday. Soon I am starting with a new course.

19 opmerkingen:

AnitaS zei

Goed van je. Nu ik ouder wordt vind ik het steeds moeilijker om een taal bij te houden. Duits en Engels lukt nog wel, Frans zakt steeds verder weg. Succes.

sylvia zei

Veel succes!!! Frans in nooit mijn taal geweest, geef mij maar het Duitse!!! Komt ook door de vakanties natuurlijk, wij komen nooit in Frankrijk, maar altijd via Duitsland in Oostenrijk........;)
fijn weekend, liefs, Syl

Elisabeth zei

Stoer hoor om het weer op te pakken, succes!

neeftje zei

Wat goed van je! S6!

GRANNY'S HOUSE zei

Knap hoor, Frans was ook nooit mijn vak, nu verdeel ik het samen met HD, hij Frans en ik Duits en Engels.

Groetjes
Ines

Hennie zei

Wat goed van jou, veel succes met je cursus.

Fijn weekend Hennie.

Guusje, zei

O wat goed, ja het verwatert snel als je het niet dagelijks gebruikt. Veel succes met de studie.

petronella zei

Wat leuk, maar als je een huis in Frankrijk hebt is het toch ook een uitdaging om redelijk te kunnen communiceren. Bon Courage!!

dutchcomfort zei

Wat leuk Annelies en veel succes!

Mijn man heeft ruim 35 jaar voor een Franse firma gewerkt en we gingen vaak naar Frankrijk op vakantie, maar de flair om het te spreken verleer je snel.

Jeanneke zei

Zo, dat pak je serieus aan; niet bepaald met de Franse slag!
Straks ratel je net zo snel als de geboren Fransozen :>)
Veertig jaar na mijn eindexamen kan ik alleen nog vlot duidelijk maken dat: 'Je ne parle q'un très petit peut français'.

Veel plezier en succes, Annelies.
Groetjes,

Jeanneke.

Elle zei

Gaat vast helemaal goed komen. Veel plezier met de cursus.
Groetjes Elle

Auckje van der Leij zei

Ach Annelies, wij overzomeren nu voor het zesde jaar in de Dordogne en 100% foutloos Frans praten is ook helemaal niet nodig. Zolang jij je duidelijk kunt maken en vaak 'et puis' er tusendoor gooit en niet bang bent om fouten te maken, ben je al over de helft. Het bedenken van mooie, grammaticaal verantwoorde zinnen vergt zoveel tijd, dat het gesprek stokt. Gewoon heerlijk ouwebetten met een Frans accentje moet lukken. In elk geval heel veel succes. Auckje

Annelies zei

@Auckje, ik kom er nu met regelmaat de laatste 20 jaar en het ik wil gewoon net wat meer. Ik heb tien jaar gelden ook al opgefrist, maar niet genoeg. Ik wil niet te hoeven overschakelen in het Engels, als ik bij vrienden ben en net iets dieper op iets in wil gaan. We zien wel !

Plakhuis zei

Knap hoor! Petje af. Ik ben niet zo'n talenwonder. Ook een B pakket! LOL

Chris zei

Hoeveel uren zitten er bij jou in één dag? Vast veel meer dan bij mij. Wat een moed Annelies, wel erg leuk en je kan het natuurlijk heel goed gebruiken.
Gaat het nu beter met je DH?

Annelies zei

@Chris, Frank heeft nog steeds een beperkte bewegingsmogelijkheid in zijn geopereerde schoudergewricht. Hij kan bijna alles, maar bijvoorbeeld nog niet autorijden.

Terray zei

Wat knap van je hoor!! Ik wens je veel plezier en veel succes.

Groetjes
Tertia

Marga (MarPie) zei

Gelukkig gaat het met Frank een heel stuk beter. Goed hoor dat jet het weer oppakt. Vroeger kwam er een man in de (bakker)winkel (op leeftijd) en die deed in gedachten alles wat hij bestelde herhalen in alle talen die hij kon. Kan je niet vaker dingen thuis in het frans doen, kunnen jouw jongens frans?

Groetjes,
Marga♥

Quibi zei

Très bien et bon change!! Als je dat tenminste zo schrijft, haha.