donderdag 24 november 2011

Betje

Betje de Kok, wat een schitterende naam. Zij maakte in Scheveningen dit mooie lapje.
Aan het lapje kun je zien dat het ingelijst is geweest.
Wanneer het lapje is gemaakt en wie Betje was of hoe het haar is vergaan is niet bekend.

Betje de Kok, what a beautiful Dutch name. She made this sampler in Scheveningen in The Netherlands.
You can see that this sampler was once in a frame.
When it was made or any history of Betje is unknown.

9 dec.2011:
Trijnie vertelt me dat ze samen met mevrouw Nel Noordervliet-Jol Betje kon traceren door dat wat zij op haar lapje borduurde.
Zij borduurde RK symbolen: sleutel, kruis (2x) en hart.
Als Bets de Kok staat zij afgebeeld op het mozaïek van Antoon Molkenboer in de Heilige Antonius Abtkerk in Scheveningen.
Zeer bedankt Trijnie !

30 opmerkingen:

Lida zei

Niet een echt Schevenings aandoende naam, maar wel een heel mooi lapje!
Fijne dag
Lida

ria vogelzang zei

Een heel mooi lapje, vooral met al die prachtige vertelsels erop!
Groetjes, Ria.

GRANNY'S HOUSE zei

Ach, wat een lieverdje.

Groetjes
Ines

Wilma Kuin zei

Heel mooi lapje en prachtige naam!!

Johanna Zweden zei

Weer zo een mooie
Groetjes Joke

quiltlodge gerda zei

Mooi lapje, maar wat jammer dat er niets over de maakster bekend is. Als iknaar het lapje kijk denk ik het volgende over haar (van links naar echts): Ze had een eigen huis, ze was gelovig, ze had iemand lief, weer iets met geloof of iemand overleden, ze hield van mooie dingen, ze had een eigen huishouden (een eigen tafel om haar benen onder te steken, ze hield van koffie en ze had een kat. En ze woonde natuurlijk in Scheveningen. Zomaar wat ideetjes.

Willy zei

Mooi lapje en Gerda heeft het goed toegelicht.

Elza zei

Leuk lapje van Betje en prachtige top van jullie stoffen.

katrien zei

Toch een leuk lapje.

berthi zei

Schattig schoollapje! Dit lapje zal door een jong meisje zijn gemaakt die de attributen borduurde die zij in haar eigen omgeving zag. Zoals de kannen, tafel en stoelen. Het is aannemelijk dat ze een poes als huisdier had en ze was hoogstwaarschijnlijk gelovig. Zo te zien is de linkerkant de zelfkant van de stof. De andere zijden heeft ze met de flanelsteek? (dit kan ik niet zo goed zien) omgezoomd.
Toen haar blauwe draad op was bij het tweede oefenrandje, is ze verdergegaan met een rode draad. Was er op dat moment geen blauwe draad meer op voorraad?

Else zei

Betje wat een geweldige naam, tis een mooi lapje! Fijne dag, knuffel Else

Marjan zei

Bijzonder weer, zeg!

AnitaS zei

Het mooi van die lapjes is dat je er zelf zoveel bij kunt bedenken. Soms hoef je dewwarheid ook niet te weten.

Annelies zei

@Berthi, dit lapje is mijns inziens ook door een jong meisje gemaakt. De linkerzijde heeft een zelfkant. de andere zijdes hebben een afwerking met een flanelsteek.

Guusje, zei

Wat is dit ook weer een geweldig mooi lapje, hoeveel heb je er eigenlijk al? Volgens mij al een hele verzameling.

Annelies zei

@Petra, ik heb er inmiddels 80 laten zien. Ik heb nog op voorraad.

Quibi zei

Jammer hè? Dat je dat soort informatie niet boven tafel kunt halen... Maar het blijft genieten met deze lapjes...

Monica en Guus zei

Oh Annelies, wat leuk dat jij inmiddels zo'n grote verzameling van die prachtige schoollapjes hebt, ga je ze eens tentoonstellen??

Hilde zei

Boeiend, zo'n diversiteit in je verzameling.

marcella zei

wat leuk, een Schevenings lapje, die zou mooi geweest zijn bij de tentoonstelling in Muzee. Misschien is Betje wel op de reünie geweest, er waren zo'n 150 mensen op de reunie.Ik zal je link doorsturen naar Trijnie, misschien weet zij iets over Betje

Susan In Texas zei

I really like the symbols above her name - they are not very common. Is that a cat or a dog, do you suppose? I'm guessing a cat. Terrific sampler!

Susan in Texas

MarianneD zei

Leuk het verhaal van Gerda erbij..kan ik me helemaal in vinden..;-)
Fijn weekend Annelies!

Annelies zei

@Marcella, ik heb dit lapje net een paar dagen in huis.
@Susan, for me it looks like a cat.

Inge zei

Oh geweldig, zo'n lapje met de naam er duidelijk op geborduurd. Ik vind het ook een prachtnaam, vooral Betje, zo lief!

mieke zei

Leuk, dit is inderdaad een lapje met een zichtbaar verhaal.
grtjs Mieke

betty prins zei

Die naam komt mij wel bekend voor...mijn familie noemt mij soms zo..., een erg mooi lapje weer Annelies!

Trijnie zei

Betje zelf liet op haar merklapje een spoor achter waardoor ik haar met behulp van mevrouw Nel Noordervliet- Jol kon traceren. Zij borduurde RK symbolen: sleutel, kruis(2x) en hart.
Als Bets de Kok staat zij afgebeeld op het mozaïek van Antoon Molkenboer in de Heilige Antonius Abtkerk in Scheveningen. Verdere gegevens stuur ik door.

Annelies zei

Trijnie, wat geweldig leuk dat te horen !

marcella zei

Leuk dat Trijnie nog informatie kon achterhalen over dit lapje. Ik had jouw logje hierover doorgestuurd naar haar in de hoop dat er nog iets boven water zou komen

Annelies zei

@Ik ben daar erg blij mee Marcella ! Nog bedankt voor het doorsturen.